De vergeten scheepsramp met de Maassluis 1989


De tanker Maassluis kwam dinsdag 14 februari 1989 aan bij de rede van Skikada in Algerije. De kapitein liet het anker vallen op korte afstand van het havenhoofd, omdat hij dan de volgende dag snel de haven binnen zou kunnen lopen. Het schip heeft 29 mensen aan boord, waaronder de echtgenotes van de kapitein en de hoofdwerktuigkundige.


De chemicaliŽntanker Maassluis kwam dinsdag 14 februari 1989 aan bij de rede van Skikada in Algerije. De kapitein liet het anker vallen op korte afstand van het havenhoofd, omdat hij dan de volgende dag snel de haven binnen zou kunnen lopen. Het schip heeft 29 mensen aan boord, waaronder de echtgenotes van de kapitein en de hoofdwerktuigkundige.
Aan het eind van de avond steekt een zware storm op, windkracht tien. Er ontstaan golven van 9 tot 12 meter. Het schip wordt naar de strekdam geschoven. De kapitein probeert om elf uur met volle kracht het schip van de pier te keren, maar tevergeefs.
De stuurman springt bij, maar ook hij kan de ramp niet voorkomen. Om half twaalf raakt het schip de pier en wordt de schroef beschadigd. Het schip wordt heen en weer tegen de pier gesmakt. Om half twee, met alle mensen aan dek, ligt het schip al deels over de pier en maakt het slagzij. Het schip wordt langzamerhand vermorzelt. Er is niemand om te helpen. Het water loopt het schip binnen. Van de 29 opvarenden komen 27 om. Van 23 slachtoffers zijn nooit de resten gevonden.

De Raad voor de Scheepvaart stelde en onderzoek in en concludeerde dat de Maassluis nooit op die ankerplaats had mogen liggen. "Gezien de weersomstandigheden was een verblijf daar hoogstens voor enkele uren gerechtvaardigd". De Maasluis bleef veel te dicht bij de kust liggen en werd overvallen door een storm die meteorologen al 72 uur eerder voorspelden.

In het hal van het Nedlloyd gebouw in Rotterdam is een gedenkteken geplaatst voor de omgekomenen